Content marketing to stosunkowo młoda branża, która bardzo dynamicznie się rozwija. Coraz więcej firm dostrzega korzyści płynące z prowadzenia profesjonalnie przygotowanej strategii marketingu online. W związku z tym powstają nowe zawody i profesje, których zakres obowiązków oscyluje wokół treści i zawartości stron www. Jednym z takich zawodów jest content specialist.
Content marketing – specyfika branży
Cały świat marketingu internetowego kręci się nieustannie wokół słowa „content”, które oznacza treść, zawartość. Tworzeniem contentu zajmuje się wiele osób. Potrzebni są zarówno specjaliści od słowa pisanego, graficy. Jak i fachowcy od pozycjonowania i optymalizowania treści, aby łatwiej było odnaleźć teksty w sieci.
Pomimo ogromu możliwości w dotarciu do klienta, takich jak e-mail marketing czy płatna reklama bezpośrednia, z całą pewnością podstawowymi działaniami content marketingu są:
- dobra strona internetowa,
- wartościowy i merytoryczny blog,
- aktywnie prowadzone media społecznościowe.
W związku z tym powstały profesje nawiązujące do współpracy z treścią i promocją np. copywriter, content writer, specjalista SEM i SEO, a także content specialist, content manager lub branded content manager. Wszystkie te osoby (i wiele innych) możemy spotkać w licznych agencjach reklamowych, content marketingowych i copywriterskich, ale równie często natrafimy na indywidualne oferty pochodzące od freelancerów – czyli osób działających samodzielnie.
Eksperci z branży marketingu treści
Copywriting i zagadnienia SEO są absolutną podstawą content marketingu. Na początku było słowo, a wraz z nim copywriter. Jest to osoba, która tworzy teksty i treści w ramach wybranej strategii marketingowej.
Copywriter musi perfekcyjnie używać pisanego słowa, znać specyfikę branżowych tekstów – wiedzieć, jak tworzyć opisy produktów, artykuły sponsorowane, treści eksperckie czy teksty na stronę WWW. Musi również posiadać aktualną wiedzę z zakresu wciąż zmieniających się trendów SEO. Ponadto tworzyć teksty z odpowiednim nasyceniem fraz kluczowych.
Specjalista SEO to osoba odpowiedzialna za optymalizację strony, jej techniczną budowę. Dzięki zabiegom SEO, takim jak audyty, efektywne linkowanie oraz poprawna techniczna budowa strony, nasza treść ma szansę pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwarki internetowej. Czyli może zostać łatwo i szybko odnaleziona i podsunięta użytkownikom.
Ponad tym wszystkim musi być ktoś, kto powie w jakim kierunku podążamy i co chcemy osiągnąć. Tym właśnie może zajmować się specjalista od zawartości.
Czym zajmuje się content specialist?
Zakres obowiązków content specialisty może różnić się w zależności od agencji, firmy zewnętrznej, możliwości finansowych oraz oczekiwań klienta. Często też pod tą nazwą kryje się mnóstwo obowiązków z zakresu innych stanowisk – zadania zarówno kierownicze, organizacyjne, jak i czysto branżowe (pisanie tekstów, media społecznościowe, współpraca z grafikiem czy influencerami).
Można powiedzieć, że content specialist jest w teoretycznej hierarchii gdzieś pod samym content managerem. Jednakże wykonuje znacznie więcej niż przykładowo copywriter. Zajmuje się on wdrażaniem założeń ustalonej strategii, ale nie koniecznie musi być odpowiedzialny za jej opracowywanie. Wymagana jest więc tutaj podstawowa wiedza z zakresu content marketingu. Cenne mogą okazać zarówno umiejętności techniczne, jak i zdolności interpersonalne. Przyda się nawet wyczucie stylu. Im ktoś jest bardziej wszechstronny i otwarty, tym lepiej poradzi sobie w tej branży. Jest to mimo wszystko praca z ludźmi i dla ludzi.
Praca na stanowisku content specialist – podsumowanie
Na efektywną strategię działania wpływ mają:
- tworzący teksty copywriterzy,
- dbający o wyszukiwarkę specjaliści SEO,
- managerowie zarządzający zespołem,
- twórcy strategii marketingowych,
- specjaliści od treści, zawartości, brandu.
Nawet zaangażowanie i chęci do działania samego klienta mogą mieć wpływ na ostateczne efekty.
Dobrze działający content marketing to zbiór współpracujących mniejszych elementów, dzięki którym wszystko posuwa się w jakimś konkretnym kierunku.
Content specialist powoli kształtuje się w świadomości społeczeństwa jako specjalizacja o szerokich ramach. Ta branża jest jednak wciąż na tyle nowa i na tyle dynamiczna, że trudno doszukiwać się książkowych definicji.
Jeśli jesteś człowiekiem otwartym i kreatywnym, a content nie jest ci obcy – być może stanowisko content specialist to praca, w której rozwiniesz skrzydła.