W świecie galopującego internetu marketing stał się nieodłącznym elementem walki o klienta. Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę szukającą nowych sposobów na przekazanie informacji, czy też dużą korporację pragnącą podkreślić swoją obecność na rynku, zrozumienie zasad oraz technik skutecznej reklamy pomoże Ci wyjść przed szereg i uzyskać przewagę nad konkurencją. W tym artykule omówimy temat viral marketingu. Dowiesz się, czym jest ta metoda promocji oraz w jaki sposób możesz lepiej wykorzystać ją w swoich działaniach biznesowych.
Czym jest viral marketing?
Viral marketing, w Polsce nazywany często marketingiem wirusowym, to strategia zwiększania rozpoznawalności marki w sieci poprzez publikację pozytywnych, lekkich i przyjemnych w odbiorze treści, spontanicznie udostępnianych przez kolejne, następujące po sobie grupy odbiorców (tzw. efekt virala).
Głównym celem działania jest w tym przypadku przygotowanie materiałów, które będą przede wszystkim kreatywne, angażujące, zapadające w pamięć oraz łatwe do rozprzestrzenienia. Przy projektowaniu kampanii wykorzystuje się najróżniejsze formy komunikacji audiowizualnej, od memów czy zabawnych filmów po interaktywne gry i quizy. Nie ma tutaj twardych, sztywno nakreślonych ograniczeń. Najważniejsze jest dotarcie ze swoim przekazem na tyle szeroko, aby wygenerować świadomość, szum, a ostatecznie, zwiększyć sprzedaż.
Marketing wirusowy – jak go wykorzystać?
Wiemy już, na czym polega marketing wirusowy. Teraz odpowiemy na pytanie dotyczące tego, na co warto zwrócić uwagę, jeśli chcesz w pełni wykorzystać potencjał tego rozwiązania.
Poznaj swoich odbiorców
Umiejętnie skonstruowana grupa docelowa stanowi fundament każdej skutecznej strategii biznesowej. Ta sama zasada dotyczy także marketingu wirusowego. Zanim podejmiesz pierwsze kroki, musisz wiedzieć, do kogo właściwie zamierzasz skierować swój przekaz.
Aby to osiągnąć, zacznij od zbadania charakterystyki swoich odbiorców. Zbierz dane na temat ich wieku, płci, lokalizacji, zainteresowań i innych pomocnych cech. Warto także rzucić okiem na kanały społecznościowe Twojej konkurencji – jakie tematy i formaty najbardziej angażują uwagę ludzi?
Kiedy już odpowiesz sobie na to pytanie, zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać istniejące trendy na swoją korzyść. Zastosowanie popularnych hashtagów lub znanych twarzy powiązanych z tematem kampanii nie tylko ociepli wizerunek marki, ale także ugruntuje jej pozycję na rynku jako eksperta w sprawach, w których zabiera głos.
Kreatywna synergia wszystkich tych elementów zaowocuje powstaniem jasnej, prostej i przejrzystej komunikacji, precyzyjnie trafiającej tam, gdzie zechcesz.
Śledź aktualne trendy
W epoce przesyconych treściami platform społecznościowych niezwykle ważna staje się umiejętność dopasowania swojego kontentu do aktualnie panujących standardów. Obserwacja takich miejsc jak Facebook, Twitter czy Instagram pomoże Ci rozpoznać, co jest aktualnie na topie oraz jaki rodzaj materiałów cieszy się największym zainteresowaniem.
Co więcej, śledzenie aktualnych trendów stwarza okazję do odszukania nowych, niezagospodarowanych wcześniej obszarów danej niszy. Dzięki temu jesteś w stanie produkować treści na tematy na pierwszy rzut oka skrajnie niepopularne, ale niosące ze sobą ogromny potencjał do wzrostu w niedalekiej przyszłości.
Viral marketing – podsumowanie
Viral marketing to strategia pozyskiwania zaangażowania polegająca na publikacji lekkich i przyjemnych w odbiorze treści, które ze względu na swoją prostotę oraz humorystyczny wydźwięk są masowo udostępniane przez kolejne grupy internautów. Jeśli chcesz wykorzystać ją na potrzeby własnego biznesu, musisz pamiętać przede wszystkim o tym, aby zidentyfikować potencjalną grupę docelową oraz na bieżąco śledzić najgorętsze trendy w sieci. W ten sposób wykorzystasz pełnię możliwości ten metody, szybciej osiągając zamierzone cele.
Autor tekstu: Jakub Sulkowski