Nie od dziś wiadomo, że podstawą sukcesu firmy jest dobra reklama. Nawet jeśli Twój produkt jest najlepszy na rynku, nic nie zdziałasz, jeśli nie dotrzesz z nim do klientów. Ale jak to zrobić bez ponoszenia ogromnych kosztów? Wystarczy dobrze określić grupę docelową. W ten sposób zyskasz najlepszy wynik, przy minimalnych kosztach.
Co to znaczy „grupa docelowa”?
Żeby precyzyjne określić grono swoich odbiorców, musisz najpierw zrozumieć, co to właściwie jest.
Target, czyli inaczej grupa docelowa, to zbiór osób lub firm, które są lub mogą być zainteresowane konkretnym produktem. Dzielą ze sobą pewne cechy wspólne określające profil potencjalnego klienta.
Upraszczając, musisz zadać sobie pytanie „kto właściwie kupi mój produkt?”, a w odpowiedzi otrzymasz docelowy rynek.
Po co szukać grupy docelowej?
Korzyści z tego działania jest wiele. Znając grupę docelową dobieramy do niej język i styl promocji, podkreślamy istotne dla nich korzyści i odpowiadamy na konkretne potrzeby, co zwiększa efektywność reklamy. Wiemy też jakimi kanałami do nich dotrzeć, dzięki czemu minimalizujemy koszty. W ten sposób nie trafiasz już do losowego odbiorcy, a konkretnego, potencjalnego klienta.
Co łączy ludzi w grupie docelowej?
Jest szereg cech, które mogą wpływać na decyzje o zakupie konkretnego produktu. Dlatego określając grupę odbiorców należy dokładnie przeanalizować produkt i stworzyć profil potencjalnego klienta. Jego cechy można podzielić na 4 grupy:
- demograficzne – wiek, płeć, wykształcenie, stan cywilny, dochód, zawód, narodowość;
- geograficzne – kraj, region, miejsce zamieszkania (wieś lub miasto), wielkość miejscowości;
- psychograficzne – styl życia, osobowość, zainteresowania, wyznawane wartości;
- behawioralne – lojalność wobec marki, postawa wobec produktu.
Istotne jest określenie jak największej ilości cech wspólnych, czyli zawężenie grupy docelowej. Skup się najpierw na mniejszym rynku, później przyjdzie czas na ekspansję.
Przeczytaj również: Najczęstsze błędy w tekstach SEO
Dodatkowo, większość produktów nie ma tylko jednego profilu odbiorcy. Określając kilka bardziej precyzyjnych targetów i analizując wyniki otrzymasz lepszy obraz docelowego rynku.
Jak znaleźć cechy mojej grupy docelowej?
Wiesz już jakie czynniki wpływają na decyzje zakupowe. Pozostaje pytanie jak znaleźć te, które pasują do Twojego klienta. Jest na to kilka sposobów:
- analiza obecnych klientów – kto kupuje Twoje inne produkty i dlaczego;
- badania marketingowe – możesz przeprowadzić je samodzielnie lub zatrudnić specjalistów;
- obserwacja konkurencji – ucz się na ich sukcesach i analizuj porażki;
- analiza internetowa – Google Analytics i Facebook Audience Insights to świetne źródła informacji.
Najważniejsze w określaniu grupy docelowej to mieć oczy szeroko otwarte i wyciągać odpowiednie wnioski.
Target sam się nie określi
Tak jak produkt sam się nie sprzeda, docelowy odbiorca sam do Ciebie nie przyjdzie. Wiesz już jakie cechy tworzą profil potencjalnego klienta i gdzie szukać o nim informacji. Nie pozostaje nic innego jak określić swoje grupy docelowe i rozpocząć działania reklamowe.
Autor tekstu: Joanna Skuza