Słowo pisane odgrywa dużą rolę w komunikacji, przekazywaniu informacji oraz w reklamie. Kiedyś rolę mediów stanowiły drukowane gazety. Teraz świat tekstu istnieje w dużej mierze w internecie. Wraz z tą zmianą pojawiło się zapotrzebowanie na tworzenie tekstów SEO-friendly. Czym są takie teksty i jak je prawidłowo tworzyć?
Co oznacza SEO i czym jest SEO-friendly content?
SEO (Search Engine Optimization) oznacza optymalizację tekstu na stronie internetowej pod kątem wyszukiwarek takich jak np. Google, Bing. SEO-friendly content to treści tworzone w celu poprawy widoczności stron internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania. Takie wyniki są generowane na podstawie treści stron, ich trafności i użyteczności w odniesieniu do zapytania wpisanego przez użytkownika. Treść zoptymalizowana pod SEO sprawi, że dana strona ma szansę pojawić się w górnych wynikach wyszukiwania bez stosowania płatnej promocji treści.
Jak pisać teksty SEO-friendly?
Podczas pisania tekstów przyjaznych SEO należy trzymać się kilku kluczowych zasad. Poniżej przedstawiamy aktualne wytyczne dotyczące tworzenia takiej treści.
Użycie słów kluczowych
Słowa kluczowe to wyrazy lub frazy wpisywane w wyszukiwarki internetowe w celu znalezienia konkretnych informacji.
W tekście SEO-friendly powinny pojawić się słowa kluczowe, które użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę, szukając tematu opisanego w tekście. Takie słowa można ustalić samemu lub za pomocą narzędzi takich jak: Planer słów kluczowych Google, Senuto itp.
Słowa kluczowe należy umieszczać w tytule, nagłówkach, pierwszym akapicie oraz w treści w sposób naturalny, stosując odmianę przez przypadki.
Dostarczenie wartości dla użytkowników
Wyszukiwarki internetowe dokładnie analizują teksty na stronach internetowych pod względem ich wiarygodności, użyteczności dla użytkownika oraz unikalności. Dlatego teksty SEO-friendly powinny być pisane z myślą o tym, by przekazać czytelnikowi jak największą wartość i dostarczyć treść odpowiadającą jego zapytaniu. Tekst przyjazny zarówno dla użytkownika, jak i dla wyszukiwarek, to tekst konkretny, który dostarcza wyczerpujących informacji na temat danego zagadnienia.
Unikalna treść wysokiej jakości
Dobry tekst SEO-friendly zawiera unikalną treść. To znaczy, że nie należy duplikować własnych tekstów w obrębie swojej witryny ani kopiować treści z innych witryn. Jeśli trzeba powielić treść, np. na stronach produktowych, warto ją urozmaicić, pisząc innymi słowami lub dodając dodatkowe informacje.
Ponadto tekst powinien być obowiązkowo pozbawiony błędów ortograficznych, stylistycznych i poprawny merytorycznie. Wpływa to na odbiór przez czytelnika oraz ma wpływ na indeksowanie strony przez wyszukiwarkę.
Przeczytaj również: Najczęstsze błędy w tekstach SEO
Struktura treści
Istotną zasadą jest określona struktura treści. Tekst powinien posiadać nagłówki oraz krótkie i czytelne akapity. Jednej myśli powinien odpowiadać jeden akapit. Zastosowanie list i wypunktowań zwiększy przejrzystość tekstu.
Nagłówki powinny odzwierciedlać logiczną strukturę tekstu i mieć zachowane odpowiednie wielkości. W tekście SEO-friendly powinien być jeden największy nagłówek – tytułowy (oznaczany w tekstach o SEO jako H1) Następnie mniejsze nagłówki dotyczące konkretnych akapitów (H2) oraz jeśli jest taka potrzeba, jeszcze mniejsze śródtytuły (H3). Taka struktura ułatwia odbiór treści przez czytelnika i roboty indeksujące wyszukiwarkę.
Linkowanie wewnętrzne
Teksty na stronie internetowej zyskają na zastosowaniu linkowania do innych stron w obrębie własnej witryny. Takie odniesienia powinny prowadzić do tekstu, który rozwija dane zagadnienie. Należy stosować niewielką ilość linków, najczęściej przy kwestiach, które mogą wymagać rozwinięcia.
Cel tekstu SEO-friendly
Celem pisania tekstu z zachowaniem SEO-friendly content jest nie tylko przekazanie wartościowej i łatwo przyswajalnej informacji czytelnikowi. Jest to skuteczny sposób na zwiększenie bezpłatnego ruchu na swojej stronie internetowej, co może prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Z tego powodu znajomość zasad pisania takich tekstów to ważna umiejętność w zawodzie copywritera. Taka wiedza pomaga zdobyć dobrze płatne zlecenia od firm pragnących zwiększyć popularność i widoczność swoich stron w wyszukiwarkach.
Autor tekstu: Anna Mnich
Od trzech lat rozwija swoje umiejętności w marketingu w firmie przemysłowej, gdzie zajmuje się między innymi pisaniem artykułów, tworzeniem tekstów na social media i strony promocyjne.
Entuzjastka nauki języków obcych. Niezmiennie fascynuje ją możliwość porozumiewania się ze sobą w różnych językach. Absolwentka filologii rosyjskiej, od lat ucząca się hobbystycznie języka angielskiego oraz poznająca język hiszpański.
W wolnych chwilach czyta książki i rozwija kreatywność w sztukach plastycznych.
Dodatkowo projektuje oprawy graficzne e-booków i grafiki reklamowe dla twórców cyfrowych.