Według strony statista.com firmy w 2022 r. przeznaczyły 9,5% swoich przychodów na marketing. Jest to spory wydatek, warto więc podejść do swoich działań marketingowych z głową. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest marketing mix i na jakie elementy powinieneś/-nnaś zwrócić uwagę przy tworzeniu i sprzedaży swoich produktów.
Marketing mix – co to jest?
Marketing mix nazywamy inaczej kompozycją marketingową. Jest to zbiór elementów, które biorą pod uwagę firmy w swoich działaniach marketingowych. Służy do tego, żeby wpłynąć na otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa, czyli na jego konkurencję, ale również i przede wszystkim na klientów oraz ich decyzje zakupowe.
Koncepcja 4P marketingu mix
Jest to najstarsza z koncepcji kompozycji marketingowej. Opracował ją w 1960 r. Jerome McCarthy. Nazwa tej koncepcji pochodzi od pierwszych liter 4 angielskich słów:
Product (produkt)
Oznacza produkt lub usługę, którą oferuje firma. Kiedy je projektujesz, zwróć uwagę na to, żeby zaspokajały potrzeby Twoich klientów i były wysokiej jakości. Oprócz samego produktu ważna jest też jego otoczka, czyli np. opakowanie i gwarancja.
Price (cena)
Kolejnym elementem marketingu mix jest cena. Aby ją ustalić, trzeba wziąć pod uwagę koszty produkcji, promocji i dystrybucji, a także podaż, popyt i możliwości finansowe potencjalnego klienta.
Wybór odpowiedniej ceny jest dosyć trudny jeszcze z przynajmniej jednego powodu: klienci uważają zazwyczaj tanie produkty za te o niższej jakości. Choć takie produkty są zazwyczaj dobrym rozwiązaniem dla początkujących firm, to czasami niska cena może zniechęcić do kupna. Zabawnie ilustruje to historia przytoczona w książce „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka” Cialdiniego:
W nowo otwartym sklepie znajomej autora pewne tanie i dobrej jakości produkty – ozdoby ze skorupy żółwia – nie sprzedawały się. Zdesperowana właścicielka sklepu przekazała sprzedawczyni, żeby ta sprzedała je 2 razy taniej. Ten zabieg przyniósł pożądane skutki – klienci wykupili wszystkie ozdoby. A okazało się, że sprzedawczyni się pomyliła i sprzedała je… w cenie 2 razy wyższej niż początkowa!
Place (miejsce)
Ten element marketingu mix dotyczy sposobu sprzedaży produktu lub usługi: stacjonarnie lub online.
W przypadku sprzedaży stacjonarnej trzeba określić miejsca, w których klient będzie mógł kupić produkt, a także jego rozmieszczenie na półkach w sklepie. Natomiast jeśli chcesz sprzedawać produkt online, zwróć uwagę na to, żeby Twój sklep internetowy był intuicyjny, zapewnij wygodne sposoby płatności (np. blikiem) i zatroszcz się o to, aby dostawa była stosunkowo szybka i tania.
Promotion (promocja)
Czyli szerzenie wiedzy o istnieniu Twojego produktu: reklama w mediach tradycyjnych i internetowa, e-mail marketing, webinary, content marketing, sprzedaż bezpośrednia oraz działania public relations. W tematykę promocji wchodzą też oferty i rabaty.
Marketing mix – wersja rozszerzona 7P
Jest to rozbudowana wersja poprzedniej koncepcji. Zawiera 3 dodatkowe elementy:
People (ludzie)
Komunikacja pracowników z klientami, odpowiedzi na zapytania konsumentów i reklamacje – to wszystko ma wpływ na to, jak osoby kupujące postrzegają Twoją firmę.
Dbaj o osoby pracujące u Ciebie – ich dobrostan w pracy będzie korzystnie wpływał na wyniki sprzedażowe.
Physical evidence (świadectwo materialne)
Ten element marketingu mix odnosi się do tego, jak Twoja firma prezentuje się pod względem wizualnym – jak wygląda jej logo, strona internetowa, siedziba firmy, stroje pracowników czy opakowania produktów. Do kategorii „świadectwo materialne” zaliczają się też takie elementy jak paragony, faktury czy e-maile z podziękowaniami wysyłane po zakupie produktu.
Process (proces)
Czyli ogół działań i metod związanych z dostarczeniem produktu lub usługi, a także obsługa posprzedażowa. Zaliczamy do nich m.in. pakowanie i dystrybucję produktu, proces zakupu w sklepie stacjonarnym lub online, obsługę klienta na każdym etapie (przed, w trakcie i po sprzedaży), zwroty, reklamacje, a także gwarancje i serwis.
Jakie korzyści daje marketing mix?
Kiedy wdrożysz marketing mix, będziesz mógł/-a odnieść następujące korzyści:
- Większa świadomość Twojej marki i produktów
- Budowa eksperckiego wizerunku w mediach i w sieci
- Lepiej dostosowane produkty do potrzeb Twoich klientów
- Efektywniejsza reklama
- Niższe koszty kolejnych kampanii reklamowych
- Wzrost sprzedaży
- Większa świadomość opinii klientów na temat Twoich produktów, ich wskazówek i sugestii dotyczących ulepszenia oferty
Marketing mix – podsumowanie
Kompozycja marketingowa jest systemem, który może Ci pomóc lepiej przemyśleć swoją strategię marketingową i dostrzec, które jej elementy wymagają poprawy. Marketing mix skupia się na takich kwestiach, jak: produkt, cena, promocja, dystrybucja, pracownicy, elementy wizualne i materialne oraz procesy.
Autor tekstu: Alicja Lange