Lead w artykule – co to jest i jak go napisać? - contentmarketingowy
Lead w artykule - co to jest i jak go napisać

Lead w artykule – co to jest i jak go napisać?

by Autor
25 czerwca 2023
Comments 0

Wyobraź sobie sytuację, że trafiasz na jakąś stronę internetową, gdzie zamieszczony jest tekst. Nie masz zamiaru go czytać, ale odruchowo zerkasz na początkowy fragment i okazuje się lepszy niż sądziłaś/eś. Nie mija nawet chwila, a już docierasz do jego końca i zaczynasz kolejny akapit. Tak właśnie działa dobrze napisany lead w artykule.

Czym jest lead w artykule?

Jest to krótki fragment tekstu, wyodrębniony wizualnie, inaczej nazywany zajawką lub wstępem. Znajduje się zaraz po tytule i jego rolą jest wprowadzenie czytelnika we właściwą treść artykułu. To właśnie od niego zależy zainteresowanie odbiorcy, a tym samym, czy przeczyta on resztę tekstu. Dlatego tak ważne jest, aby dobrze go napisać.

Funkcje leadu w artykule

W zależności od konkretnego tekstu wstęp może spełniać różne funkcje. Między innymi:

  • skrótowo prezentuje temat tekstu – nie powinien jednak zdradzić wszystkiego;
  • zachęca do wejścia na stronę i przeczytania całego artykułu;
  • oddziałuje na emocje, zapada w pamięć.

Cechy dobrego leadu w artykule

Krótki

Jego długość powinna zawierać się w 2-5 zdaniach, czyli 200-400 znakach ze spacjami. Ważne, aby nie przekraczać tego limitu, ponieważ zbyt długi wstęp może przytłoczyć czytelnika i zniechęcić do przeczytania jeszcze dłuższej całości. Dodatkowo, jeśli wszystkie aspekty zagadnienia poruszymy już na początku, to nie zostanie nam nic do treści właściwej. Jeśli natomiast napiszemy w nim za dużo, to będzie większy objętościowo od rozwinięcia, co znacząco zaburzy estetykę wizualną. Zajawka musi być krótsza niż reszta tekstu.

Prosty

Musi być napisany przystępnym językiem i zawierać krótkie zdania pojedyncze, ponieważ ma być możliwie jak najłatwiejszy do zrozumienia. Jeśli już na początku odbiorca nie będzie wiedział o co nam chodzi, to szybko się zniechęci i na pewno nie przeczyta całego tekstu. Możliwe nawet, że od razu opuści stronę, co będzie skutkiem przeciwnym do zamierzonego. Dlatego musimy zadbać o szczególną jasność przekazu.

Zawiera słowa kluczowe

Jest to niezwykle istotne ze względu na pozycjonowanie strony internetowej. Bez tego czytelnik nigdy nie znajdzie naszego artykułu, a nawet jeśli jakimś cudem uda mu się na niego trafić, to prawdopodobnie uzna go za niepewne źródło informacji. Skoro tak mało ludzi go przeczytało, to chyba „musi być z nim coś nie tak”. Dodatkowo słowa kluczowe są ważne dla zrozumienia treści tekstu przez odbiorców. Dzięki nim przekonają się, czy treść odpowiada ich zainteresowaniom, czy znajdą w nim informacje, których szukali.

Jak napisać lead w artykule?

Na to pytanie nie ma jednej konkretnej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od tematyki artykułu, celu jego pisania, czy nawet grupy docelowej. Warto sprecyzować te dane, gdyż musimy pamiętać, że chcemy dotrzeć do odbiorcy i sprawić, aby zatrzymał się nad tekstem jak najdłużej. Ten natomiast raczej nie szuka samej wiedzy, a czegoś, co go zainteresuje, przyciągnie jego myśli, tak aby nie musiał skupiać ich sam. Przy tworzeniu tekstu pomocne mogą okazać się te metody:

  • streść dalszą treść tekstu – skuteczne w przypadku, kiedy czytelnik jest zainteresowany tematem;
  • oddziałuj na emocje czytelnika;
  • zawrzyj tajemnicę, która sprawi, że odbiorca poczuje się wyjątkowy i będzie chciał ją odkryć;
  • wykorzystaj sensacyjne fakty, statystyki;
  • przytocz cytaty;
  • użyj języka korzyści;
  • zastosuj pytania, na które odpowiedzi można odnaleźć w tekście;
  • opisz temat artykułu z punktu widzenia czytelnika;
  • zamieść na końcu wezwanie do działania (tak zwane Call To Action).

Ważne jednak, aby zaznaczyć we wstępie jedynie te kwestie, które rzeczywiście będą poruszone w dalszej treści i nie obiecywać więcej, niż jest się w stanie zaoferować.

Lead w artykule – podsumowanie

Pisanie zajawki może wydawać się zajęciem trudnym i skomplikowanym, jednak ma ogromny wpływ na sukces całego tekstu, warto więc poświęcić mu dużo uwagi i czasu. Znając te wskazówki tworzenie pójdzie nam łatwiej i nie będzie stanowiło większego problemu.

Autor tekstu: Adrianna Wiecheć

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *