Kolory towarzyszą nam przez całe życie. Pozwalają wyrażać emocje, a ich różnorodność zachwyca na każdym roku. Wiele z nich ma przypisane określone znaczenia, które są badane i analizowane od lat. Kolory w marketingu również dają o sobie znać i mają kluczowe znaczenie w wielu aspektach.
Znaczenie kolorów w biznesie
Kolory w biznesie mają dla firm szczególną wagę. Są one swojego rodzaju wizytówką dla przedsiębiorców. Kolory sprawiają, że rodzą nam się konkretne skojarzenia, co wywołuje określone emocje. Widząc daną barwę, pojawia nam się w głowie pewien obraz. O ukazujących nam się wrażeniach nie myślimy na co dzień, jednakże są doświadczane przez nas cały czas. Jest to świetne narzędzie do manipulacji i dlatego też w działaniach marketingu barwy są wszechobecne. Aby łatwiej było nam odczytać znaczenie kolorystyki w szacie graficznej określonej firmy, należy zapoznać się z tzw. psychologią kolorów.
Komunikacja z odbiorcą – główne zadanie kolorów
Człowiek, kiedy patrzy na daną rzecz, pierwsze co dostrzega to jego kształt, a przede wszystkim kolor. Pozwala to na pewien rodzaj komunikacji między klientem a przedsiębiorcą. Kolory pozwalają zapamiętać produkt, łatwiej go opisać i przedstawić innej osobie, kiedy np. chcemy jej go polecić, ale nie pamiętamy nazwy.
Przedstawię najbardziej podstawowe kolory w marketingu, które są chętnie używane przez firmy. Każdy je zna, są najbardziej uniwersalne, a połączone w ciekawy sposób – cieszą oko klienta.
Czerwony
Jest on widoczny dla nas z daleka oraz bardzo łatwo zapada w pamięć. Kojarzy nam się często z miłością – przykładowo Caritas, czy Czerwony Krzyż, które przecież niosą dobro i pomagają bliźnim. Marki odzieżowe również często mają kolor czerwony w swoim logo – przede wszystkim łatwo go dostrzec wśród hologramów innych sklepów znajdujących się w okolicy. To może zachęcić klienta, aby wszedł do danego sklepu i zrobił zakupy. Marki odzieżowe z czerwonym logo, które często spotykamy to m.in H&M i House.
Niebieski
Jest on dość neutralnym, chłodnym kolorem, który nie budzi szczególnych emocji. Kojarzy on się jednak dla wielu ludzi ze spokojem, a nawet z czystością – przykładem tego jest Nivea, która produkuje kosmetyki mające za zadanie dbać o naszą skórę. Niebieski też mówi o potrzebie dokonań, chęci stworzenia czegoś oryginalnego, co zyska powszechne uznanie. Jest to również pragnienie pochwalenia się naszą kreatywnością oraz mądrością. Kojarzy się też z bezpieczeństwem oraz zaufaniem i idealnym przykładem jest logo PZU, bo przecież nie wybierzemy ubezpieczyciela, któremu nie ufamy.
Przeczytaj również: Zasada odwróconej piramidy – jak stosować ją w tekście
Żółty
Jest równie często wykorzystywanym kolorem w biznesie i tak jak czerwony potrafi przykuć uwagę klienta. Kojarzy się on nam ze słońcem, beztroską oraz zabawą, w związku z tym wiążemy go najczęściej z czymś pozytywnym. Pobudza również apetyt – żółty jest w końcu logo znanego nam wszystkim McDonald’s’a, ale także Subuway’a i Burger Kinga.
Zielony
Zielony to kolor natury oraz życia, więc jest często wykorzystywany w logach produktów pochodzenia ekologicznego np. w wegańskich kosmetykach. Posiada również właściwości uspokajające i redukujące stres. W tym przypadku dobrym potwierdzeniem na to jest Spotify. Muzyka pozytywnie wpływa na stres, pozwala nam się wyciszyć i całkowicie zanurzyć w dźwiękach ulubionych utworów. Zielony też jest często kojarzony ze zdrowiem i nadzieją – w związku z tym możemy go zaobserwować m.in. w logach aptek.
Czarny
Jest utożsamiany z luksusem, powagą oraz profesjonalizmem. Widzimy go przede wszystkich u firm, które oferują produkty z wyższej półki typu garnitury, wyroby ze skóry czy biżuteria. Kojarzony jest też z buntem, ale także z pewnością siebie, która jest bardzo ważna w sporcie – dlatego też możemy czarny zauważyć w logach firm typu Nike bądź Adidas.
Kolory w marketingu – podsumowanie
Kolory w biznesie mają ogromne znaczenie w kwestii promowania marki. Często przypisują firmie cechy, z którymi chce być kojarzona. Dzięki temu, klient może się spodziewać, z czym będzie miał do czynienia. Kolory mają również za zadanie wyróżnić markę spośród innych. Jest to doskonała forma przyciągnięcia konsumentów i chętnie wykorzystywana przez marketingowców.
Autor tekstu: Aleksandra Brach