Specjalizacja w copywritingu, a może jednak wszechstronność? To dylemat, przed którym stają nie tylko copywriterzy, ale również zleceniodawcy. Jakie są wady i zalety obu ścieżek rozwoju w pisaniu i którą z nich wybrać? Poznaj je wszystkie i wykorzystaj już dziś to, czego inni uczyli się latami!
Czy specjalizacja w copywritingu jest kluczem do sukcesu?
To pytanie, na które trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Zwolennicy specjalizacji w copywritingu mogliby użyć argumentu mówiącego o tym, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Rozwój w jednej dziedzinie pomaga wystrzegać się błędów merytorycznych oraz budować ekspercki wizerunek copywritera i jego zleceniodawcy.
Natomiast zwolennicy wszechstronności mogliby stwierdzić, że zamykanie się w danej tematyce to objaw strachu przed wyjściem poza własną strefę komfortu i niechęć do próbowania swoich sił w innych dziedzinach. Wybór ścieżki zależy wyłącznie od copywritera, jego preferencji oraz predyspozycji.
Specjalizacja w copywritingu to gwarancja jakości?
Obie ścieżki kariery w copywritingu posiadają swoje słabe i mocne strony. Jedną z zalet wyspecjalizowania jest większa szansa na otrzymanie branżowych zleceń. W oczach potencjalnego zleceniodawcy taki copywriter z większą pewnością dostarczy jakościowe treści – bez lania wody, budujące również ekspercki wizerunek marki.
Dodatkowo, specjalizacja w copywritingu pozwala na unikanie błędów merytorycznych, które wynikają z nieznajomości branży i aktualnych trendów. Copywriter-fachowiec ma ułatwione zadanie w kwestii researchu. Dzięki swojej wiedzy szybciej oceni, która spośród wielu niepełnych, niepotwierdzonych lub sprzecznych informacji jest prawdziwa.
Wady specjalizacji
Wyspecjalizowani copywriterzy, mimo swoich atutów, muszą liczyć się z mniejszą liczbą dostępnych zleceń. To efekt dobrowolnego odrzucania współprac z klientami z innych branż. Jednak problemy mogą pojawić się dopiero w momencie, w którym mimo zleceń, twórca padnie ofiarą monotonii. Pisanie na podobne tematy niesie za sobą ryzyko wypalenia zawodowego wynikającego z powtarzalności tekstów lub ich fragmentów.
Wszechstronność lepsza od specjalizacji w copywritingu?
Uniwersalność i rozległa wiedza z wielu dziedzin mogą być jednocześnie przewagą, jak i szkodliwym czynnikiem w karierze copywritera. Jedną z głównych zalet wszechstronnych twórców bez specjalizacji w copywritingu, jest otwartość na podejmowanie zleceń z różnych tematów, co zwiększa ich szanse na nawiązanie stałej współpracy ze zleceniodawcą działającym w wielu branżach. Taki copywriter swobodnie porusza się po wielu tematach i zdarza się, że jego kreatywność staje się zastępstwem dla braku fachowej wiedzy. To w oczach klientów może być oznaką niezawodności. Dodatkowo, wszechstronni twórcy nieustannie poszerzają swoje horyzonty poprzez research różnorodnych zagadnień.
Wady wszechstronności
Jednak realia wszechstronnych copywriterów nie zawsze są tak przyjemne. Różnorodność tematyczna tekstów może po pewnym czasie skutkować spadkiem ich jakości. Kolejnym wyzwaniem jest dłuższy i bardziej szczegółowy research, który wynika z braku specjalizacji w każdym temacie. W takich sytuacjach mogą pojawić się opóźnienia i stres, dlatego tak ważna jest dobra organizacji pracy i umiejętność zarządzania czasem, aby zapobiec wypaleniu zawodowemu.
Przeczytaj także: Jak oszczędzać pieniądze? Jaki jest najlepszy sposób na oszczędzanie
Specjalizacja w copywritingu to wybór, nie mus
Wszechstronność czy specjalizacja – co wybrać? Każdy copywriter ma indywidualne predyspozycje i tylko od niego zależy, którą ścieżkę obierze. Wybór specjalizacji w copywritingu może wiązać się z życiową pasją, doświadczeniem zawodowym czy poczuciem komfortu. Wszechstronność może okazać się odpowiednia dla osób ciekawych świata, chcących poszerzać swoją wiedzę poprzez research do różnorodnych zleceń. Najważniejsze jest dostarczanie jakościowych treści, a żeby tak się stało, każdy copywriter musi rozwijać się i stawiać kolejne kroki w swojej karierze.
Autor tekstu: Bartosz Juruć