Przygotowując teksty, ciągle zastanawiasz się nad treścią kolejnego akapitu? Chcesz pisać sprawniej i mieć pewność, że wszystko się ze sobą łączy? Sprawdź, jak możesz ułatwić sobie pracę, tworząc plan artykułu – niezawodny sposób na uporządkowanie wszystkich etapów działań.
Konspekt artykułu – co się za nim kryje?
Każdy dobrze stworzony tekst składa się z odrębnych, ale połączonych ze sobą elementów, mających określoną rolę. Aby w artykule nie zapanował chaos, ważne jest wydzielenie poszczególnych nagłówków, odpowiadających danej tematyce oraz trzymanie się ustalonego planu. Przydatny okazuje się w tej kwestii konspekt artykułu – krótki schemat, będący swoistym skrótem całości, z którego jasno wynika jego podział.
Po co tworzyć plan artykułu?
Dla wielu ludzi konspekt wydaje się stratą czasu i zbędnym utrudnianiem sobie pracy. Nic bardziej mylnego! Tworząc plan artykułu, mamy szansę przemyśleć go i dopracować pomysły, które rodzą się w głowie. Pozwoli to ułożyć Twój tekst tak, aby każdy akapit współgrał z całością. I – co najważniejsze – jeśli masz już konspekt, nie musisz w trakcie pisania zastanawiać się, o czym teraz warto wspomnieć. Wystarczy, że będziesz opierał się na wyznaczonych przez siebie punktach, a praca okaże się wyjątkowo łatwa i przyjemna.
Konspekt artykułu a streszczenie
Streszczenie ma na celu ukazanie esencji danego tekstu, w skróconej formie. Zwykle łatwiej stworzyć je już po napisaniu tekstu właściwego, natomiast tworzenie go na początku wydaje się niepotrzebne i pracochłonne. Zupełnie inaczej jest w przypadku konspektu artykułu – jego zadaniem nie jest przedstawienie przekroju tekstu, ale wypunktowanie jego najważniejszych założeń. To o wiele krótsza i bardziej precyzyjna forma, która pozwala na wydobycie potrzebnych nam tez, bez konieczności tworzenia wielu zdań.
Jak napisać plan artykułu?
To działanie wydaje się bardzo proste, a jednak wymaga dokładności i skupienia. Copywriter, który chce napisać dobry tekst, musi bardzo dokładnie sformułować swoje myśli i stworzyć z nich ciekawy, ale i rzeczowy konspekt, odrzucając przy tym pomysły, które nie korespondują z całością. Im bardziej precyzyjny i szczegółowy plan artykułu, tym szybsze okazuje się pisanie samego tekstu. Tworzenie takiego konspektu można podzielić na kilka etapów.
Krok pierwszy – cel artykułu
Na samym początku pracy musisz ustalić, o czym ma być Twój tekst, co chcesz dzięki niemu osiągnąć i jakie reakcje wywołać. Te informacje pozwolą Ci na określenie najważniejszych tematów i narzędzi, które wykorzystasz w trakcie pisania.
Krok drugi – ustalenie schematu
Sam plan artykułu jest swego rodzaju szablonem, według którego napiszesz tekst właściwy. Musisz więc wymyślić, jak zostanie zbudowana całość oraz określić ilość i rozmieszczenie poszczególnych nagłówków wraz z akapitami.
Krok trzeci – stworzenie planu
Kiedy już wiesz, o czym będziesz pisać i jak rozmieścisz tekst, wystarczy, że zbudujesz kilka punktów, które będą odpowiadać Twoim ustaleniom. Mogą to być równoważniki zdań lub krótkie hasła, zawierające w sobie najważniejsze informacje, dotyczące treści. Dzięki synergii wymienionych wyżej procesów, Twój konspekt artykułu będzie swoistym szkieletem, na którego podstawie bez trudu stworzysz cały tekst.
Cechy dobrego konspektu artykułu
Aby stworzony przez nas plan spełniał swoją rolę, musi być precyzyjny i jak najbardziej szczegółowy. Nie ma w nim miejsca na nieścisłości i powtórzenia. Dla jak najlepszego rezultatu, nie powinien być także zbyt długi. Optymalne są tutaj krótkie zdania, zawierające najważniejsze informacje, odzwierciedlające budowę tekstu właściwego.
Czy tworzenie planu artykułu jest konieczne?
Znaczna część twórców preferuje korzystanie z wcześniej napisanego planu, jednak istnieją również tacy, którzy nigdy go nie tworzą. Decyzja, czy wykorzystasz ten sposób w trakcie swojej pracy, należy więc do Ciebie. Warto jednak pamiętać, że stworzenie przejrzystego konspektu artykułu, jest bardzo pomocne i może znacznie ułatwić cały proces pisania.
Autor tekstu: Aleksandra Kowal