Każdy z nas przynajmniej raz w życiu używał wyszukiwarki Google. Jest to bowiem najpopularniejsze narzędzie, bez którego raczej trudno byłoby korzystać z Internetu. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, jak dokładnie działa wyszukiwanie Google.
Wyszukiwanie Google – pomoc w odnalezieniu przydatnych informacji
Ilość treści umieszczonych w Internecie jest ogromna, dlatego, by móc łatwo znaleźć interesujące nas informacje, potrzebujemy narzędzia, jakim jest wyszukiwarka. Najbardziej popularną jest ta, która stworzona została przez Google. Firmie tej, udało się opracować systemy rankingowe, które analizują strony zawarte w indeksie wyszukiwania i wyświetlają użytkownikowi wyniki, które są jak najbliższe jego zapytaniu. Ponadto, wyszukiwarkę Google nieustannie ulepszają pod każdym możliwym względem, a dokładna zawartość jej algorytmów jest tajna. Z tego też powodu osoby zajmujące się optymalizacją SEO muszą nieustannie dopasować zawartość i treść, by odpowiadała ona aktualnym trendom wyszukiwania.
Wyszukiwanie Google – jak działa?
Proces wyszukiwania stron jak najbardziej odpowiadających potrzebom użytkownika składa się z wielu etapów. Systemy rankingowe, dzięki zestawi algorytmów, analizują strony zaindeksowane w swoich katalogach pod kątem wielu różnorodnych czynników. Te ostatnie zaś mają zmienną istotność. W przypadku zapytań o bieżące wydarzenia ważny jest czas dodania, natomiast przy ogólnych zapytaniach – merytoryczność oraz przekrojowość. Widzimy złożoność tego procesu, dlatego najlepiej sprawdźmy jego elementy.
Analiza słów kluczowych
Obecnie wyszukiwarka to tak udoskonalona machina, że potrafi zrozumieć popełniane przez użytkowników błędy przy wpisywaniu hasła (np. literówki, błędy ortograficzne czy błędny sposób zapisu spowodowany niewiedzą lub pośpiechem) oraz typ zadanego pytania. Ponadto, pokazuje podobne wyniki wyszukiwania dla odmiennie sformułowanych – ale synonimicznych – fraz kluczowych. Jest także w stanie wychwycić aspekt czasowy pojawiający się dla naszego pytania. Jeśli jest on ważny, użytkownik uzyska w pierwszej kolejności najnowsze informacje na dany temat.
Dopasowanie wyników do pytania
Na tym etapie wyszukiwarka ustala, która treść jest zgodna z zapytaniem użytkownika. Głównym wyznacznikiem zgodności są tu oczywiście słowa i frazy kluczowe. Znaczenie ma także ich częstotliwość oraz umieszczenie (tytuł, nagłówki, treść). Ponadto, wyszukiwarka szacuje, czy informacje z danych stron jak najlepiej odpowiadają intencjom pytającego.
Ranking przydatności stron
Dzięki rankingowi przydatności stron stworzonemu przez Google, w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwań znajdziemy domeny, które użytkownicy wysoko cenią przy wyszukaniu danej frazy. Wiadomo więc, iż takie strony zawierają rzetelne i pomocne informacje odnoszące się do danej tematyki i są dopracowane technicznie. Dzięki rankingowi, jednocześnie Google poniekąd uniemożliwia odbiorcom wejście na strony szkodliwe lub będące niskiej jakości.
Wyświetlanie najlepszych wyników
Systemy rankingowe w pierwszej kolejności prezentują wyniki, które są rzetelne i nie skupiają się wyłącznie na jednostronnej, pojedynczej interpretacji czy opinii. Ponadto, przy wyborze stron brane są także pod uwagę ich parametry techniczne. M.in. czas wczytywania, poprawne wyświetlanie w popularnych przeglądarkach czy dopasowanie do wersji mobilnej.
Odpowiedni kontekst
Wyszukiwarka zwraca także uwagę na geolokalizację, ustawienia przeglądarki, prywatne ustawienia preferencji czy historię wyszukiwania. Wszystko po to, by wyświetlić jak najbardziej dokładne wyniki dla danej frazy.
Wyszukiwanie Google – podsumowanie
Wyszukiwanie Google pozwala użytkownikom na szybkie i łatwe znalezienie interesujących ich informacji. Choć korzystanie z wyszukiwarki jest łatwe, sam proces ustalania i wybierania przez algorytmy odpowiednich stron jest złożony i składa się z wielu etapów. Ponadto, wyszukiwarka Google nieustannie ulepsza pod każdym możliwym względem, by móc jeszcze bardziej precyzyjnie odpowiadać na pytania i potrzeby użytkowników.