Spis treści:
- Na czym polega quick commerce?
- Zalety i wady quick commerce
2.1. Konkurencja
2.2. Czas
2.3. Koszty
2.4 Jakość
2.5 Praca
- Quick commerce w Polsce
- Przyszłość quick commerce
- Podsumowanie
Glovo, Bolt, Lisek – na pewno kojarzysz te nazwy. Na czym dokładnie polega działanie tych aplikacji? Jak wygląda szybki handel (quick commerce) w Polsce? Sprawdź!
Na czym polega quick commerce?
Quick commerce, czy też szybki handel to model sprzedaży internetowej. Opiera się on na szybkim realizowaniu małych zamówień często używanych produktów – głównie żywności, chemii i kosmetyków.
Marki quick commerce obecnie funkcjonują głównie w dużych miastach – posiadają sieć małych magazynów, w których przechowywany jest towar. Produkty zamawiane są przez stronę internetową lub aplikację, następnie pakowane w magazynie, a na koniec odbierane i dostarczane przez kuriera do klienta. Czas dostawy wynosi od kilkunastu do 30 minut, w zależności od marki. Sklepy posiadają w swoim asortymencie do 2000 produktów – te, na które jest największy popyt.
Są również marki, które nie posiadają własnych sklepów, a współpracują z istniejącymi już firmami, jak np. Glovo.
Zalety i wady quick commerce
Szybki handel, choć w założeniu brzmi niemal utopijnie – w końcu ktoś przywozi nam produkt, którego akurat potrzebujemy o każdej porze dnia i nocy – ma swoje wady i zalety.
Konkurencja
Pierwszą zaletą dla klienta i wadą dla przedsiębiorcy jest rosnąca konkurencja – Glovo, Bolt, Jush (Żabka), Lisek, JOKR. Dzięki temu, że firmy muszą walczyć o klienta, możemy spodziewać się rosnącego standardu czy wprowadzania nowych funkcji.
Czas
Szybkie zakupy przez aplikację pozwolą nam zaoszczędzić czas – nie musimy nawet wychodzić z domu, żeby dostać potrzebne produkty. Jeśli zabraknie składników do ciasta, nie musimy przerywać pracy – możemy działać dalej, a kurier pojawi się w ciągu kilkunastu minut. Tak samo możemy złożyć zamówienie, które zostanie szybko dostarczone do naszego miejsca pracy.
Koszty
Choć ceny produktów są zbliżone lub takie same jak w sklepach stacjonarnych, koszty dostawy mogą okazać się spore, szczególnie jeśli zamawiamy pojedyncze rzeczy. Wtedy mogą przerosnąć wartość samego zamówienia. Różnią się w zależności od dystansu, jaki musi przebyć kurier, a czasem także wartości zamówienia – im wyższa, tym niższe koszty dostawy.
Przeczytaj również: Wykorzystanie storytellingu w copywritingu: czyli jak opowiadać historię marki w treściach reklamowych
Jakość
Produkty przywiezione przez kuriera czasem mogą nie sprostać naszym oczekiwaniom – dotyczy to głównie owoców i warzyw. Jak sama nazwa wskazuje, w szybkim handlu nie ma czasu na dokładne oglądanie ich przed zapakowaniem do koszyka, co wiele osób robi w trakcie zakupów stacjonarnych.
Praca
Jedną z zalet powstawania nowych firm lub nowych oddziałów firm jest zwiększenie się stanowisk pracy – tak samo jest w przypadku kurierów pracujących w markach quick commerce. Główną zaletą są bardzo elastyczne godziny pracy, jest to więc dobra opcja dla uczniów i studentów.
Quick commerce w Polsce
Firmy Q-commerce obecnie działają głównie w dużych miastach, jak Warszawa, Kraków czy Wrocław. Do mniejszych miejscowości dociera Glovo, które współpracuje z drogeriami, dużymi sklepami spożywczymi czy sieciami fast-food.
Przyszłość quick commerce
Według strony autopay.pl, prognozowany jest wzrost sprzedaży produktów online, jak również robienia dużych zakupów spożywczych – w tym przypadku ceny dostawy nie będą już straszyć, jeśli porównamy je z wartością całego zamówienia.
Obecnie często szybki spacer do sklepu osiedlowego wygrywa z zamówieniem produktu online, właśnie przez wysoki koszt dostarczenia go.
Warto dodać, że ceny produktów zamawianych online często są niższe od tych w sklepie stacjonarnym – przy dużych zakupach faktycznie możemy zaoszczędzić pieniądze. Nawet jeśli finalne koszty okażą się takie same, zawsze zostaje nam czas, którego nie spędzimy w sklepie spożywczym. Kupując przez Internet, możemy też szybko porównać ceny produktów.
Quick commerce – podsumowanie
Q-commerce to model sprzedaży online, który polega na dostarczeniu małego zamówienia w ciągu kilkunastu minut. Zapewnia on wygodę i oszczędność czasu, jednak cena dostawy może być wysoka. Jakość świeżych produktów nie zawsze nas zadowoli, jednak dzięki konkurencji na rynku, możemy spodziewać się walki o klienta, a co za tym idzie – coraz wyższego standardu.
Autor tekstu: Oliwia Paruzel