Możesz zainwestować mnóstwo pieniędzy w kampanię marketingową i strzelać nią na oślep, w kogo popadnie, jednak – wbrew pozorom – niewiele tym osiągniesz. Jeśli chcesz realnie zwiększyć szansę na sprzedaż swojego produktu lub usługi, powinieneś określić konkretną grupę docelową. Tu z pomocą przychodzi persona marketingowa, czyli wzorzec klienta idealnego.
Persona marketingowa – kim jest i do czego jej potrzebujesz?
Zanim usiądziesz do projektowania swojej reklamy, musisz wiedzieć, kogo chcesz przekonać do kupna określonego produktu. Drogi, luksusowy samochód terenowy raczej nie zainteresuje ledwo wiążącej koniec z końcem emerytki z małej mieściny, której do szczęścia wystarczają spacery po okolicznym parku i wieczory z ulubionym serialem w TV. Jednak 37-letniego ambitnego menadżera z międzynarodowej korporacji, lubiącego dobrze się prezentować przed innymi – już jak najbardziej. Nazwijmy go Maciej Kowalski i przyjmijmy, że ma wykształcenie wyższe, żonę, trójkę dzieci oraz owczarka niemieckiego. Lubi odreagowywać stres na siłowni i podróżować. Swoją kampanią możesz uderzyć w jego czułe punkty, takie jak próżność, upodobanie do wypadów za miasto, czy duża rodzina.
Przeczytaj również: Wpisy na Facebooku – jak je odpowiednio napisać?
Tak wygląda skrócony wzór persony marketingowej, zwanej też klientem idealnym lub buyer personą. Jest to archetyp reprezentujący grupę, do której chcesz trafić ze swoją ofertą. Im bardziej szczegółowo nakreślisz jej charakterystykę, problemy i potrzeby, tym skuteczniejszą promocję przygotujesz.
Jak stworzyć personę marketingową?
Budowanie wzoru klienta modelowego przypomina tworzenie CV. Oto informacje, które powinieneś umieścić w szablonie, aby uzyskać całościowy obraz persony:
- Dane osobowe, takie jak: imię i nazwisko, wiek, płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania
- Wykształcenie i wykonywany zawód
- Zainteresowania i życiowe cele
- Problemy i potrzeby
- Dochody i budżet, który klient byłby w stanie przeznaczyć na zakup Twojego produktu
Odpowiedzi nie szukaj w kosmosie ani na peryferiach własnej wyobraźni. Przyjrzyj się już istniejącej grupie klientów. Kto najczęściej wchodzi na Twoją stronę internetową i jakie słowa kluczowe wpisuje? Co o ich potrzebach wiedzą Twoi sprzedawcy i pracownicy z działu obsługi klienta? Z jakimi problemami i pytaniami przychodzą? Jakim językiem się posługują? Kto obserwuje profil Twojej firmy w social mediach? Nie zaszkodzi również przeprowadzić ankietę, która pozwoliłaby na zebranie brakujących informacji. Dzięki zdobytej wiedzy będziesz w stanie stworzyć realistyczną personę marketingową i trafić prosto w serca swoich odbiorców.
Persona marketingowa – podsumowanie
Kiedy masz przed sobą człowieka z krwi i kości, o którym wiesz niewiele mniej niż sam Bóg, łatwiej Ci ocenić, czego potrzebuje i co do niego przemawia. Stworzenie persony marketingowej (albo i kilku) ma na celu zbliżenie Cię do Twojego klienta na tyle, by ten poczuł, że jesteś jego przyjacielem, a nie kolejnym na wpół zdziczałym handlarzem, próbującym wcisnąć byle co, byle komu. Takie podejście przyniesie korzyści zarówno Tobie, jak i jemu – a przecież wszyscy najbardziej lubimy sytuacje win-win.
Autor tekstu: Ewa Górska