Tworzenie opisów kategorii to jeden z trendów w copywritingu, który sprawia wrażenie niezbyt użytecznego – wydaje się, że są to teksty zazwyczaj ignorowane przez odwiedzających witrynę gości. Tymczasem, jeśli zostaną stworzone zgodnie z kilkoma regułami, niosą za sobą sporo konkretnych korzyści. Sprawdź, jak pisać opisy kategorii!
Czy tworzenie opisów kategorii ma sens?
Okazuje się, że opisy kategorii posiadają równie istotne znaczenie, co opisy produktów. Nawet jeśli część użytkowników pomija zapoznawanie się z ich treścią, nie można zapominać o tym, że odgrywają bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu strony sklepu internetowego. Są idealnym miejscem do umieszczenia fraz kluczowych z tak zwanym długim ogonem (ang. long-tail keywords) i pozyskania z nich większego ruchu.
Wpływają również na ułatwienie poruszania się po witrynie – umieszczanie linków do innych kategorii oraz podkategorii może skłonić użytkowników do odwiedzenia tych podstron – a na pewno skieruje do nich skanujące serwis roboty wyszukiwarek. Jeśli opisy posiadają w sobie także dodatkową wartość dla użytkownika, mogą korzystnie wpływać na podejmowanie decyzji zakupowych.
Jak pisać opisy kategorii w sklepie online?
Idealny opis kategorii powinien w zwięzły sposób przekazywać najważniejsze informacje, a jednocześnie zaciekawiać potencjalnego klienta i proponować odpowiedzi na jego pytania związane z danym zakupem. W kreowaniu dobrej treści o tym przeznaczeniu warto brać pod uwagę następujące zasady:
- określ potencjalnego klienta i zastanów się, jakich informacji najbardziej potrzebuje, a następnie pod tym kątem scharakteryzuj grupę produktów;
- pamiętaj, że tekst powinien wyróżniać się na tle opisów tych samych kategorii w innych e-sklepach;
- spróbuj uzmysłowić potencjalnemu nabywcy, na które z jego potrzeb odpowiadają artykuły z danej kategorii i dlaczego są mu niezbędne;
- nie posługuj się ogólnikami i przymiotnikami w stopniu najwyższym – skup się za to na prezentacji konkretnych cech produktów;
- wspomnij o podkategoriach;
- zadbaj o to, aby taki sam styl i język charakteryzował wszystkie opisy kategorii, ponieważ strona internetowa powinna być spójna;
- nie zapomnij o zastosowaniu „wezwania do działania (ang. call-to-action)”.
Należy wystrzegać się pisania zbyt długich opisów z myślą wyłącznie o pozycjonowaniu strony. Staraj się, aby tekst był jak najbardziej przydatny oraz przyjazny wobec użytkownika.
Więcej o tworzeniu prawidłowych opisów kategorii znajdziesz na blogu Content Writer.
Opisy kategorii – optymalizacja
Aby tekst pomógł stronie w zdobyciu wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania musi zostać napisany z wykorzystaniem zasad SEO. W przypadku opisu kategorii najważniejsze jest to, aby:
- naturalnie i z umiarem lokować słowa kluczowe w tekście, stosując ich odmiany oraz synonimy;
- formatować tekst poprzez wyodrębnianie nagłówków i pogrubianie najistotniejszych fraz;
- nie kopiować opisów z innych stron – algorytmy „karają” witryny, które powielają treści.
Optymalna długość takiego tekstu to około 1000-2000 znaków ze spacjami. Dłuższy opis może zniechęcić odbiorcę do zapoznania się z nim, jednak jeśli istnieje potrzeba przekazania większej ilości merytorycznej treści, może być on dłuższy i umieszczony na stronie z użyciem opcji „czytaj dalej”.
Zasada „above the fold”
Długość opisu kategorii wiąże się również z zasadą projektowania stron internetowych zwaną „above the fold”. W jej myśl tekst opisu powinien znajdować się w tej części witryny, która jako pierwsza pokazuje się użytkownikowi. Treści z tego miejsca najbardziej angażują odwiedzającego stronę, ponieważ zawsze zdąży się z nimi zapoznać zanim zacznie przewijać ją w dół. Zatem od tego, jakie informacje zostaną umieszczone „powyżej linii zgięcia”, zależy w jakie kolejne interakcje ze stroną wejdzie użytkownik.
Opisy kategorii – podsumowanie:
- opisy kategorii wspierają proces pozycjonowania strony sklepu w wyszukiwarce, kształtują jej architekturę informacji oraz dostarczają najważniejszych informacji potencjalnym klientom;
- należy pamiętać, że opisy muszą być jednocześnie przyjazne dla użytkownika oraz zoptymalizowane pod kątem SEO;
- przy rozmieszczaniu opisów na witrynie należy skorzystać z zasad User Experience.