Linkowanie wewnętrzne – czym jest i jak się je stosuje?
Linkowanie wewnętrzne – czym jest i jak się je stosuje?

Linkowanie wewnętrzne – czym jest i jak się je stosuje?

by Autor
28 marca 2022
Comments 0

Linkowanie wewnętrzne pomaga tak zorganizować poszczególne elementy witryny internetowej, aby tworzyła ona przejrzystą, logiczną całość, a jej odbiorca sprawnie przemieszczał się w niej z punktu A do punktu B. Dobre rozplanowanie odnośników wewnątrz domeny ma potężny wpływ na budowanie jej struktury i pośrednio jej optymalizację. Linkowanie wewnętrzne we frazach kluczowych zwiększa też bezpośrednio szansę na pozycjonowanie witryny.

Definicja wewnętrznego linkowania

Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczaniu w treści (lub nawigacji) strony odnośników prowadzących do innych miejsc wewnątrz tej samej strony. Funkcje tę pełnią zwykle zamieszczone w tekście anchory, zwane również hiperłączami.

Anchor tekst (in. anchor link) to wyróżniona graficznie fraza z ukrytym wewnątrz linkiem. Jest ona tworzona w języku HTML odpowiednimi znacznikami: <a href=TwojaStrona >anchor tekst</a>, gdzie anchor tekst to podkreślony w tekście fragment będący odsyłaczem.

Popularne anchor teksty w menu głównym to np.: oferta, blog, kontakt etc. W menu pobocznym to zwykle lista np. kalendarz wydarzeń.

Anchor linki wewnątrz treści

Najlepiej, gdy pełnią je frazy, które uznajemy za kluczowe. Np. jeśli chcesz odesłać do szerszej informacji o produkcie, powiedzmy kremie do rąk, lepiej będzie, jeśli zamieścisz anchor w słowie „krem” w zdaniu „więcej informacji o naszym kremie” niż w słowie „tutaj” i zdaniu „więcej informacji „tutaj”.

Podlinkowany wyraz „krem” stanowiący tu klucz Google potraktuje jako informację, dla jakich słów strona powinna rankingować. Jak widać, umieszczanie odpowiednio dobranych fraz kluczowych z linkiem ma bezpośredni wpływ na SEO.

Jeśli linki – to tylko SEO friendly

Zbytnie nagromadzenie anchor tekstów może zirytować użytkownika i Google. Nadużywanie linkowania odczytane przez algorytmy jako manipulacja może skończyć się nałożeniem na witrynę kary. Z tego powodu wszystkie hiperłącza powinny być wplecione w tekst naturalnie i przenosić użytkownika dokładnie w to miejsce, na które podświetlana fraza wskazuje. Aby wyszukiwarka nie potraktowała Twojego przekazu jak spamu, stosuj jako anchory również synonimy fraz kluczowych i frazy z długiego ogona.

Anchor long tail

Taki link ma dużą wartość też dlatego, że potęguje szansę na pozyskanie większej liczby użytkowników zainteresowanych konkretnym tematem. Pamiętaj jednak, aby anchor long tails nie były zbyt długie. Uznaje się, że odnośnik nie powinien przekraczać 60 znaków i że lepsze wyniki dla SEO uzyskują krótsze anchor teksty.

Dzieje się tak dlatego, iż wartość całej frazy jest niejako rozdzielona na poszczególne wyrazy (zmniejsza się wartość pojedynczych zawartych we frazie słów).

Najważniejsze – struktura linkowania wewnętrznego

Czy potrafisz sobie wyobrazić domenę bez menu odsyłającego do jej poszczególnych elementów? Charakter retoryczny tego pytania bierze się z faktu, że każda witryna musi mieć przejrzystą architekturę, w tym optymalnie zorganizowaną strukturę linkowania wewnętrznego.

Pod tym ostatnim pojęciem kryje się szczegółowo przemyślane rozmieszczenie wewnętrznych odnośników na poszczególnych podstronach.  Wyszukiwarka potwierdza, że najlepiej rankują strony odpowiednio uporządkowane, bo na dłużej zatrzymują czytelnika. O optymalnym linkowaniu należy więc pomyśleć najlepiej już na etapie początkowym budowania strony.

Odnośniki jako nawigacja

Fundamentalnym celem linkowania wewnętrznego jest to, żeby użytkownik z łatwością dotarł do interesującego go miejsca na stronie. Chaos w tym temacie może spowodować, że internauta będzie błąkał się po witrynie jak po labiryncie albo zirytowany brakiem przejrzystości menu – opuści stronę (skutkiem będzie większy współczynnik odrzuceń). A chodzi o to, aby czytelnik łatwo, wręcz intuicyjnie, przechodził między kategoriami, gdyż w ten sposób zatrzymasz go na stronie najdłużej.

Największa liczba hiperłączy znajduje się z reguły na stronie głównej i to z niej zwykle linki przenoszą użytkownika do danych podstron. Nie zawsze jednak kierunek linkowania jest oczywisty. Szczególnie, jeśli tworzysz rozbudowaną domenę, pomyśl, skąd i dokąd będziesz nawigował czytelnika. Może się okazać np. że lepiej jest linkować z podstrony „blog” do opisu produktu, a dopiero stamtąd do podstrony „pełna oferta” – jeśli np. artykuł na blogu traktuje o spierzchniętych dłoniach, a Ty w ofercie masz na to antidotum.

Wykreuj potrzebę czytelnika

Planując strukturę linkowania, musisz mieć w głowie wizję użytkownika i cel jego poszukiwań. Dopracowana do szczegółu struktura linkowania może nie tylko odpowiadać na potrzeby czytelnika, ale i wskazać te, z których nie zdawał on sobie sprawy.

Mówi się, że człowiek nie wie, czego chce, dopóki mu tego nie pokażesz. Dlatego linkuj na tyle zachęcająco, aby użytkownik z rozkoszą przenosił się w proponowane przez Ciebie fragmenty. W ten przemyślany sposób pomożesz konwersji, kreując pożądane zachowania czytelnika samemu.

Autor tekstu: Izolda Zielonka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *