Jak napisać dobry poradnik? 5 wskazówek - contentmarketingowy
Jak napisać dobry poradnik? 5 wskazówek

Jak napisać dobry poradnik? 5 wskazówek

by Autor
21 stycznia 2022
Comments 0

Masz za sobą lata edukacji i głowę pełną wiedzy na określony temat? Nie wiesz, co zrobić ze zdobytym doświadczeniem? Postaraj się to wykorzystać i napisz artykuł poradnikowy! W kilku prostych wskazówkach podpowiadamy, jak napisać poradnik, który przyciągnie tłumy!

Zanim zaczniesz pisać, znajdź dobry temat

Po pierwsze zastanów się nad tematyką. W jakiej kategorii czujesz się pewnie? Jaką wiedzą chciałbyś podzielić się z innymi? A może pisząc poradnik, sam chciałbyś się czegoś nauczyć lub opisać swoje doświadczenia? Każdy powód jest dobry, żeby zacząć. Ale pamiętaj, że poradnik ma zawierać treści użytkowe, które przydadzą się innym.

Ważne, żeby podejść do zadania rzetelnie i dobrze się do niego przygotować. Zastanów się, czemu ma służyć Twój tekst. Internauci sięgają po poradniki z konkretnych powodów. Postaraj się spojrzeć na swój pomysł oczami czytelnika, który w Twoim tekście będzie szukał rozwiązania konkretnych problemów. Pomyśl, jak powinien wyglądać dobrze napisany poradnik, żebyś sam chciał go przeczytać, a także jakie elementy powinien zawierać i jaką wiedzę chciałbyś przekazać.

Dobry poradnik sam się nie napisze

Dobrze wybrany temat to podstawa sukcesu. Nie znaczy to jednak, że kolejne kroki zrobią się same. Pamiętaj, że od początku do końca to Ty jesteś odpowiedzialny za treść, którą na Twojej stronie przeczyta wiele osób. Dlatego kolejnym istotnym punktem na drodze do dobrze napisanego poradnika, jest porządny research.

Mamy tu na myśli zarówno kwestie merytoryczne, jak i te związane z pozycjonowaniem. Opisuj własne doświadczenia — dzięki temu czytelnik będzie bardziej utożsamiał się z Twoimi poradami. Nie bój się także korzystać ze źródeł naukowych.

Nie zapomnij o SEO! Dobry poradnik może być świetnym magnesem dla Twojej strony internetowej. Zrób research odnośnie do fraz kluczowych, które będziesz mógł wykorzystać w tekście. Jeśli napisałeś wcześniej inne poradniki o pokrewnej tematyce, nie bój się anchor linków. Dzięki temu w naturalny sposób licznik wyświetleń na Twojej witrynie poszybuje w górę!

Uporządkuj pracę

Bez dobrego konspektu ani rusz! Jeśli wykonałeś już dwa poprzednie punkty, teraz czas wszystko poukładać. To nic trudnego! Zastanów się, jaki schemat ma mieć Twoja publikacja i jakie zagadnienia chcesz w niej omówić. Następnie wystarczy spisać wszystko w podpunktach i… gotowe!

Warto stosować krótkie, jednozdaniowe hasła. Dzięki temu czytelnicy będą mogli w łatwy sposób poruszać się po Twoim poradniku, a Tobie pomoże to w lepszym zorganizowaniu pracy. Dobry poradnik charakteryzuje się przejrzystością.

Dbaj o jasny przekaz i używaj prostych zdań, dzięki którym łatwiej będzie zrozumieć, co masz do przekazania. Schludny i poprawny językowo oraz stylistycznie tekst będzie znacznie chętniej czytany niż chaotyczny i źle poukładany.

Przykłady, przykłady!

Pisząc dobry poradnik, nie możemy zapomnieć o przykładach. Czasami nawet najprostsze czynności przelane na papier nie wydają się już takie łatwe… Zawsze możesz posłużyć się przykładem. Dzięki temu czytelnicy w prosty sposób będą mogli zobrazować sobie dane zagadnienie.

Im więcej takich wizualizacji zastosujesz, tym Twój tekst będzie bardziej przyswajalny. Dzięki temu Twój poradnik będzie lekki i będzie się go dobrze czytało! Zdecydowanie gorzej brzmi „czapka z grubej warstwy bawełny” w porównaniu z „czapką, w której będzie Ci ciepło, jak przy domowym kominku”. Możesz również wykorzystać grafiki lub zdjęcia, które pomogą odbiorcy łatwiej zrozumieć, co chcesz przekazać.

Ćwiczenia

Na koniec warto zachęcić czytelnika do sprawdzenia swojej wiedzy. Na podstawie poradnika, postaraj się ułożyć kilka ciekawych zadań, dzięki którym oprócz teorii, przekażesz także praktyczną wiedzę. Dzięki ćwiczeniom Twój poradnik będzie bardziej atrakcyjny, a czytelnik dużo lepiej zapamięta przyswojoną wiedzę.

Jak stworzyć takie krótkie szkolenie na końcu artykułu? Ogranicza Cię tylko wyobraźnia! Forma może być dowolna. Ważne, żeby dotyczyła bezpośrednio omawianego tematu i najlepiej, jeśli utrwalałaby zdobytą wcześniej wiedzę.

Autor tekstu: Maciej Duszyński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *