Prowadzisz firmę, więc wiesz, jak ważne jest dotarcie do potencjalnych klientów i zachęcenie ich do zapoznania się z ofertą. Bez klientów nie ma sprzedaży, bez sprzedaży nie utrzymasz działalności. Proste. Tylko jak do nich dotrzeć? Odpowiedzią są outbound i inbound marketing.
Outbound i inbound marketing – co to takiego?
Odpowiednie techniki pozyskiwania klientów zastosowane we właściwy sposób mogą być kluczem do sukcesu w firmie. Postawisz na tradycję czy nowoczesność?
Outbound marketing
Marketing wychodzący nazywany tym najbardziej tradycyjnym. Jeżeli nie żyjesz pod kamieniem, to spotykasz się z nim na co dzień, czy tego chcesz, czy nie.
Outbound marketing wykorzystuje bowiem wszelkie możliwe środki, aby za pomocą reklamy dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców.
Najczęściej spotykane formy:
- reklamy w mediach – telewizja, radio, gazeta, Internet;
- billboardy;
- ulotki;
- telemarketing – w tym telesprzedaż, akcje informacyjne, ankiety;
- cold calling i cold mail – telefony i maile do osób, które nie miały wcześniej do czynienia z daną firmą i nie spodziewały się kontaktu;
- akcje promocyjne – np. w centrach handlowych;
- sponsorowane wydarzenia;
- handel door-to-door.
Inbound marketing
Marketing przychodzący uznawany za ten bardziej nowoczesny. Nie tak nachalny w odbiorze, jak starszy kolega. Narodził się w dobie Internetu, gdzie wyskakująca reklama prędzej zirytuje, niż namówi do kupna.
Inbound marketing pomaga poprowadzić potencjalnego klienta tak, aby kierowany potrzebą samodzielnie wyszukał twoją ofertę.
Podstawą marketingu przychodzącego są wartościowe treści (teksty, grafiki, filmy), zoptymalizowane pod SEO.
Narzędzia najczęściej wykorzystywane w inbound marketingu to:
- firmowa strona internetowa;
- portale społecznościowe – Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, X;
- blogi tematyczne i branżowe;
- fora dyskusyjne;
- newslettery;
- bezpłatne webinary i e-booki;
- bezpłatne konsultacje i wyceny;
- podcasty;
- targi, warsztaty, konferencje branżowe.
Outbound marketing vs inbound marketing – największe różnice
Chociaż obie strategie pomagają osiągnąć podobne cele, to robią to na zupełnie odmienne sposoby.
Zasięg
Teoretycznie im więcej osób zobaczy twoją reklamę, tym więcej zainteresuje się twoim produktem. Nie zawsze jednak ilość oznacza jakość.
Outbound marketing
Reklamę zamieszczoną w odpowiednim medium zobaczą dziesiątki, setki a może i tysiące ludzi. Z takiego tłumu z pewnością uda się wyłowić też osoby zainteresowane twoją ofertą.
Dzięki wykorzystaniu tradycyjnych mediów marketing wychodzący trafia również do ludzi mniej obeznanych z technologią i Internetem.
Inbound marketing
Działanie na o wiele mniejszą skalę, ale skierowane precyzyjnie tam, gdzie ma trafić – do twojego targetu. Dzięki temu niemal każda osoba w twojej bańce marketingowej to potencjalny klient.
Wysokiej jakości content przyciąga zainteresowanych na twoją stronę i sprawia, że zostają na dłużej, zapoznając się z ofertą. Wygenerowany w ten sposób ruch poprawia pozycjonowanie witryny. Lepsza widoczność to więcej wejść. Koło marketingu przychodzącego się rozkręca.
Przeczytaj również: Wykorzystanie personalizacji w email marketingu: jak dostosować treści do odbiorców
Szybkość działania
Nie zawsze królik wygrywa wyścig z żółwiem.
Outbound marketing
Po opublikowaniu reklamy dosyć szybko widać jej efekty. Odbiorca widzi reklamę i decyduje się na zakup albo nie. Dzięki temu od razu wiesz, czy strategia przynosi oczekiwane rezultaty.
Oddziaływanie reklamy kończy się jednak z momentem, kiedy ta kończy się wyświetlać.
Inbound marketing
Ponieważ to klient sam musi do ciebie trafić, na efekty trzeba czekać dłużej. Plusem jest to, że nie będzie to przypadkowa osoba, tylko zdecydowana.
Dobrze zaplanowany marketing przychodzący będzie przyciągał nowych klientów przez długi czas.
Koszty
Pieniądze to z pewnością istotny czynnik decydujący.
Outbound marketing
Wyprodukowanie i rozpowszechnienie reklamy na dużą skalę jest kosztowne. Tania reklama o niewielkim zasięgu trafi do ograniczonej grupy przypadkowych odbiorców, z czego większość może nie być zainteresowana twoją ofertą.
Inbound marketing
Można budować stopniowo, zaczynając np. od strony firmowej i następnie rozszerzać o kolejne elementy. Wydatki rozłożone w czasie będą mniej odczuwalne.
Dla kogo
Czy twoja grupa docelowa lubi Internet?
Outbound marketing
Możliwość dotarcia do dużej liczby osób w krótkim czasie z pewnością przyda się nowym firmom, które chcą zamanifestować swoje zaistnienie w branży.
Potencjał marketingu wychodzącego lepiej wykorzystają też biznesy, których potencjalni klienci nie korzystają ze zdobyczy technologii.
Inbound marketing
Najbardziej przydatny dla firm skupiających swoją działalność w Internecie oraz działających w branży B2B, gdzie decyzje zakupowe zazwyczaj podejmowane są „na spokojnie” i po dokładnym researchu.
Podsumowanie outbound i inbound marketingu
Jeżeli twoja firma działa głównie w Internecie – nienachalny marketing przychodzący może być lepszym wyborem. A może twoi potencjalni klienci nie przepadają za technologią? Postaw więc na tradycyjną reklamę, aby do nich dotrzeć.
W pozostałych przypadkach warto spróbować połączyć siły outbound i inbound marketingu, aby osiągnąć jeszcze lepsze wyniki.
Autor tekstu: Katarzyna Załoga