Umiejętność tworzenia więzi umysłów za pomocą słowa pisanego jest cechą typowo ludzką. W odpowiedzi na treści kreowane automatycznie powstało pojęcie human-first z człowiekiem na podium. Jak odnosi się ono do copywritngu i jak tworzyć teksty skutecznie motywujące czytelników do działania?
Co to jest human-first content?
Człowiek to nie algorytm i posiada swoje potrzeby, emocje i problemy. Myślą przewodnią poglądu human-first jest dialog i relacja z użytkownikiem. Twórca contentu rozpoznaje aspiracje i ograniczenia czytelnika oraz angażuje go do podjęcia działania, proponując rozwiązanie problemu. O ile sztuczna inteligencja (AI) potrzebuje odpowiedniego promptu do wygenerowania treści z istniejących już informacji, człowiek dzięki empatii tworzy unikalne wyobrażenia językowe opisujące całkiem nowe sytuacje. Właśnie ta cecha jest głównym narzędziem w ludzkim copywritingu.
Jak pisać według zasady human-first content?
Według HubSpot użytkownik potrzebuje 15 sekund na wytworzenie dobrego wrażenia o Twojej stronie. Żeby przebić się przez tłok treści panujący w sieci i zatrzymać czytelnika, stwórz z nim więź.
Rozpoznanie
Pierwszym zadaniem copywritera jest wcielenie się w rolę detektywa i ustalenie potencjalnego użytkownika. Zadaj sobie następujące pytania:
- Kim jest czytelnik? Do jakiego pokolenia należy? Czy ma rodzinę, a może jest singlem? Czy jego płeć ma znaczenie?
- Jakie ma potrzeby i zainteresowania? Chce więcej zarabiać, czy szuka wolności? Poszukuje rozwiązań praktycznych, czy estetycznych? Chce się rozwijać, czy potrzebuje rozrywki?
- Jakie ma wartości w życiu? Czy dba o środowisko, czy o jakość? Czy jest oszczędny? Jak ważna jest dla niego opinia innych?
- Co nie daje mu spać w nocy? Jakie są jego cele i gdzie może być wąskie gardło?
- Czy mój tekst jest pomocny?
Rozmowa z czytelnikiem
Stwórz treści, które docierają do serca, umysłu i portfela. Human-first content to poszukiwanie wspólnego sensu. Tworzenie więzi poprzez dialog z żywą istotą. Bądź ludzki, a więc:
- rozmowny;
- godny zaufania;
- kompetentny;
- zabawny (dobry humor ułatwia czytanie ze zrozumieniem).
Używaj naturalnego języka i nie bój się emocji! Świetnie sprawdza się w tym stylu formuła AIDA (ang. attention, interests, desire, action), czyli przykucie uwagi, zainteresowanie (np. poprzez ciekawe fakty), odkrycie potrzeby i opisanie jej, zachęta do podjęcia działania.
Doświadczenie życiowe stawia scenę
Nowe sytuacje zasilają wyobraźnię, a ich narzędziem w piśmie jest Case Study (studium przypadku). Unikalne przykłady problemu i świeże pomysły ich rozwiązania tworzą niepowtarzalne więzi między faktami a przede wszystkim potwierdzają profesjonalizm autora.
W innego rodzaju tekstach cytuj autorytety. Upiększy to treść i doda jej autentyczności.
Bądź czytelny
Jak było wspomniane już wcześniej, masz 15 sekund na przykucie uwagi użytkownika, który początkowo skanuje wzrokiem Twoją treść. Zadbaj zatem o odpowiedni styl i formatowanie. Stosuj się do zasad tworzenia tytułu, nagłówków i akapitów. Używaj wypunktowania, wyróżnień, grafik i przyjemnej czcionki. Dzięki temu czytelnik nie uderzy się o ścianę tekstu, czmychając czym prędzej z Twojej strony.
Human-first, czy SEO-first?
Jedno drugiego nie wyklucza. W drugiej połowie 2022 Google zaktualizował algorytm Helpful Content, podwyższając rangę tekstów, wyczerpujących informację na temat wyszukiwanych zagadnień, tym samym obniżając znaczenie treści tworzonych tylko pod SEO. Podkreślił w ten sposób wartość realizacji celów użytkownika, a nie serwisów.
Z drugiej strony bez SEO nasz content będzie trudny do znalezienia. Kluczowym działaniem jest współpraca tych dwóch działów. Copywriter może tworzyć treści zgodne z human-first, stosując się do wytycznych pozycjonowania, np. poprzez odmienianie słów kluczowych przez przypadki i unikając keyword stuffingu, a także odpowiednią ilość znaków i linkowanie.
Human-first content – odpowiedzialny copywriting
Jeżeli chcesz złapać uwagę czytelnika, stwórz relację! Postaraj się zaspokoić potrzeby człowieka przez ich zrozumienie. Używaj inkluzywnego języka, a nikt się nie obrazi. Zadbaj o lekkostrawny content w technice i zaprzyjaźnij się z SEO, a znajdą Cię.
Autor tekstu: Katarzyna Cieślak