Wyrazy wpisywane do wyszukiwarki w celu znalezienia informacji, produktów, czy usług to słowa
lub frazy kluczowe. Są niezbędne, aby poprawić pozycjonowanie witryny i, tym samym, zapewnić jej jak najwięcej wyświetleń. Skoro to tak potężne narzędzie, warto dobrze przemyśleć dobór fraz kluczowych, aby zwiększyć szanse osiągnięcia celów biznesowych firmy.
Rodzaje fraz kluczowych
Można wyróżnić kilka rodzajów fraz kluczowych:
- ogólne – krótkie, najczęściej pojedyncze wyrazy. Są wpisywane w Google najczęściej, jednak są zbyt mało precyzyjne, by dostarczyć informacji, czego konkretnie szukał użytkownik,
- długoogonowe (long-tail) – składają się z kilku wyrazów, zwykle pozwalają na zdefiniowanie zamiarów odbiorców. Jako że dokładniej opisują ich potrzeby, zwykle wiążą się z większym współczynnikiem konwersji niż frazy ogólne,
- brandowe – należą do kategorii longtailów, mieszczą w sobie jednak nazwę konkretnej firmy – klient od razu sugeruje zatem, jaka marka go interesuje,
- lokalne – zawierają nazwę miejscowości, dobiera się je dla lokalnych biznesów,
- pytania lub formułowanie problemów – nawet jeśli klient nie szukał konkretnie naszej firmy, może zechcieć skorzystać z jej oferty, jeśli na naszej stronie znajdzie odpowiedź
na nurtujące go pytania.
W jaki sposób dobierać frazy kluczowe?
Istnieją dwa sposoby doboru i analizy fraz kluczowych – manualny oraz z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi internetowych. Podstawowe dostępne są za darmo, za bardziej profesjonalne należy zapłacić. Jeśli wybieramy frazy ręcznie, musimy wpisać je do wyszukiwarki i przeanalizować otrzymane wyniki. Należy zwrócić uwagę na rodzaj wyświetlanych treści i ocenić konkurencyjność naszej witryny w porównaniu z nimi. Przy okazji, warto zwrócić uwagę na podpowiedzi Google – funkcja ta może okazać się pomocna, gdyż sugeruje frazy pokrewne, pokazując wyrazy podobne
do wpisanego.
Jeżeli zdecydujemy się na korzystanie z narzędzi dla copywritera, mamy do wyboru różne opcje:
- Planer Słów Kluczowych – jest to darmowe narzędzie, dostępne dla posiadaczy konta Google,
- Google Search Console – służy do monitorowania i optymalizowania widoczności strony
w wynikach wyszukiwania Google, - Answer The Public – pokazuje przykłady pytań z wybranym słowem kluczowym,
- Senuto – służy do monitorowania polskiego Googla, posiada własne narzędzie
do wyszukiwania słów, - narzędzia płatne – KWFinder, Ahrefs czy KeySearch – z pewnością będą użyteczne w pracy profesjonalnego copywritera.
Oczywiście, można znaleźć jeszcze dziesiątki innych narzędzi do analizowania, dobierania i oceniania trafności fraz kluczowych – Internet daje pod tym względem nieograniczone możliwości.
Dobór fraz kluczowych – podsumowanie
Jak wspomniano wcześniej, aby treść właściwie się pozycjonowała, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich fraz kluczowych. Oprócz dobrania tych właściwych należy również pamiętać
o precyzyjnym rozplanowaniu ich na stronie. Warto poświęcić na to czas i energię, gdyż wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania, przekłada się na konkretny zysk naszej firmy.