Czym jest SEO? Kilka podstawowych zasad pozycjonowania stron w wyszukiwarce - contentmarketingowy

Czym jest SEO? Kilka podstawowych zasad pozycjonowania stron w wyszukiwarce

by Autor
28 października 2024
Comments 0

Zdecydowana większość współczesnych przedsiębiorców zastanawia się, czym jest SEO i jak może wpłynąć na widoczność ich biznesów w Internecie. Bardzo dobrze, gdyż ta wiedza zapewnia o wiele lepsze pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce. W poniższym artykule odpowiemy na najważniejsze pytania i przedstawimy kilka zasad SEO, których warto przestrzegać.

Czym jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to nic innego, jak szereg konkretnych działań, których celem jest usytuowanie danej strony na jak najwyższej pozycji w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania w przeglądarce. Najlepiej pokazać to na przykładzie.

Użytkownik X, czyli twój potencjalny klient, wpisuje w wyszukiwarkę (np. Google) frazę „dobre i tanie kosiarki”. Na potrzeby tego przykładu załóżmy, że posiadasz firmę, która zajmuje się sprzedażą urządzeń ogrodniczych, a w asortymencie znajdują się również różnego rodzaju kosiarki. Chcesz, aby użytkownik X trafił dokładnie na twoją stronę internetową, zapoznał się z ofertą i ostatecznie dokonał zakupu. Istnieje jednak wiele witryn, które mogą spełnić oczekiwania użytkownika X. Trzeba zatem jakoś wyróżnić się na tle konkurencji, dosłownie i w przenośni, znaleźć się ponad innymi stronami internetowymi.

Do tego właśnie służy SEO, czyli optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek, które działają według pewnych algorytmów. Twoim podstawowym zadaniem jest edycja strony pod kątem konkretnych wymagań wyszukiwarek, czyli stosowanie podstawowej zasady SEO.

Co to jest pozycjonowanie strony w wyszukiwarce?

SEO wpływa na pozycjonowanie, czyli na to, na której pozycji w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu przez użytkownika konkretnej frazy, pojawi się twoja strona internetowa. O tym decydują algorytmy. W przypadku Google jest to cały, dość skomplikowany, proces.

Rozpoczyna się on od crawlingu, czyli szukania i skanowania stron internetowych, aby zrozumieć ich treść oraz sprawdzić układ. Crawling może być realizowany automatycznie lub po tym, jak Google uzyska odpowiednią informację od dostawcy hostingu.

Następnie odbywa się indeksowanie witryny, czyli zapisywanie informacji o stronie w bazie danych. Podczas indeksowania treść strony (teksty, zdjęcia, materiały wideo itp.) jest analizowana i katalogowana. Dopiero po zaindeksowaniu witryna może być w ogóle wyświetlana w wynikach wyszukiwania.

Przeczytaj również: Jak skutecznie wykorzystać marketing influencerów pod SEO?

Ostatnim etapem jest analiza zaindeksowanych w bazie danych witryn. Służy ona umieszczeniu ich na odpowiednich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu Google skutecznie dopasowuje zawartość stron internetowych do wyszukiwanych przez użytkowników fraz.

Dlatego też tak ważne jest stosowanie się do zasad SEO. Dzięki temu można realnie wpłynąć na to, na której pozycji w wynikach wyszukiwania znajdzie się twoja strona. Użytkownicy chcą znaleźć odpowiedź na swoje zapotrzebowania bardzo szybko, więc skupią się jedynie na (może) kilku pierwszych witrynach, które podpowie im wyszukiwarka. Zadbaj o to, aby wśród nich znalazła się właśnie twoja.

Zasady SEO – na czym polegają i jak je stosować

Sama wiedza teoretyczna oczywiście nie wystarczy. Istnieje wiele tzw. czynników rankingowych. Dotyczą one zarówno SEO, jak i pozycjonowania. Czynniki rankingowe to swego rodzaju „cechy” strony internetowej, które są brane pod uwagę podczas oceny witryny przez przeglądarkę. Im większą uwagę im poświęcisz, tym większa szansa na to, że wyszukiwarka uzna twoją stronę za wartościową i idealnie dopasowaną do fraz kluczowych, wpisywanych przez użytkowników.

Dla SEO czynnikami rankingowymi są m.in.:

  • czynniki na stronie (on-site) – treść, optymalizacja techniczna, optymalizacja UX,
  • czynniki poza stroną (off-site),
  • czynniki domeny.

Dla pozycjonowania są to m.in.:

  • ilość i jakość treści,
  • konkurencja w branży,
  • autorytet i wiek domeny,
  • szybkość ładowania się strony.

Dlatego też tak ważne jest skonstruowanie konkretnej strategii SEO i określenie jej celów, aby była jak najbardziej skuteczna.

Audyt SEO

Warto zacząć od audytu SEO, czyli oceny witryny. Podczas audytu sprawdza się, jak obecnie strona internetowa jest zoptymalizowana pod kątek wyszukiwarki, czyli jakie efekty SEO generuje. W zrealizowaniu dobrego audytu pomogą różnego rodzaju narzędzia, np. Ahrefs, SEMrush czy Semstorm.

Po wstępnym zweryfikowaniu można przejść do konstruowania strategii.

Strategia SEO

Dobrze zaplanowana strategia to podstawa pozycjonowania. Należy pamiętać o tym, aby podczas jej konstruowania wziąć pod uwagę zarówno działania na stronie (on-site), jak i poza nią (off-site). Poniżej przedstawiamy kilka konkretnych wskazówek:

  • Zadbaj o odpowiedni wybór słów kluczowych, są one niezbędne do prawidłowego pozycjonowania strony.
  • Rozbuduj strukturę witryny, czyli stwórz nowe podstrony.
  • Zoptymalizuj witrynę technicznie, czyli np. zadbaj o to, aby nie ładowała się zbyt długo.
  • Twórz i wprowadzaj na stronę nowe treści.
  • Umieszczaj zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne.
  • Nie zapominaj o materiałach graficznych oraz wideo!

Nie istnieje żadna uniwersalna, sprawdzona strategia SEO. Skuteczność działań optymalizacyjnych zależy przede wszystkim od twojego zaangażowania. Poświęć czas na analizy i próby, wprowadzaj zmiany, obserwuj ich wyniki, a przekonasz się, że warto. Pamiętaj, że SEO powinno zaspokajać nie tylko algorytmy, ale przede wszystkim realnych użytkowników. Powodzenia!

Autor tekstu: Joanna Kowalska

Ukończyła studia ściśle powiązane z edytorstwem, korektą oraz kreatywnym pisaniem. Zdobytą wiedzę wykorzystuje w projektach brandingowych, aby każda marka mogła mówić własnym, przekonującym głosem. Przez wiele lat pracowała w redakcjach internetowych, gdzie dzieliła się z czytelnikami swoimi przemyśleniami na temat filmów, seriali, książek i wszystkich innych dzieł popkultury. Copywriting to dla niej sposób na łączenie pasji z pracą, koncentrujący się na korzyściach dla klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *