Anchor text – co to jest i jak powinien wyglądać?

Anchor text – co to jest i jak powinien wyglądać?

by Autor
10 marca 2022
Comments 0

Anchor w tłumaczeniu na język polski oznacza kotwicę. Tą przysłowiową kotwicą w świecie copywritingu jest hiperłącze zgrabnie wplecione w artykuł, nienaruszające jego spójności.  Charakteryzuje się tym, że czyta się je jak standardowe zdanie. Klikany element najczęściej wyróżnia się kolorem lub rozmiarem i czcionką na tle artykułu. Wstawienie anchoru to sposób na przemycenie linku, który w całości tekstu wygląda estetycznie, a jednocześnie jest brany pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki Google.

W dalszej części artykułu wyjaśniam, jakie znaczenie dla pozycjonowania w przeglądarce ma anchor-text, w jakich przypadkach go stosujemy i jak go stworzyć.

Klasyfikacja anchor textów

Anchor texty możemy podzielić na 5 grup, a są to:

  • Exact Match (anchor sprzedażowy): zawiera w sobie ściśle dobrane frazy kluczowe. Nie należy używać anchorów sprzedażowych zbyt intensywnie. Google może potraktować to jako próbę manipulacji algorytmem;
  • Partial Match (anchor półsprzedażowy): występuje w formie odmienionej lub rozbudowanej frazy kluczowej, często zwany naturalnym linkowaniem;
  • Zero Match (anchor tła): ten typ linkowania charakteryzuje się tym, że w samej treści hiperłącza nie znajdziemy słów kluczowych;
  • Adres URL: najczęściej spotykany odnośnik na stronach internetowych, który sam w sobie jest już anchorem;
  • Anchor brandowy: nazwa hiperłącza odpowiada nazwie firmy lub domeny internetowej. Funkcja jaką pełni to budowanie wizerunku i rozpoznawalności. Osoby prywatne wykorzystują linkowanie brandowe do pozycjonowania swoich danych osobowych. W tym przypadku brandem jest imię i nazwisko takiej osoby.

Jak zarzucić kotwicę? Linkowanie przyjazne dobrej praktyce SEO

Ze względu na miejsce, gdzie zostaniemy przekierowani przez anchor, wyróżniamy dwa typy linkowania: zewnętrzne i wewnętrzne. Linki zewnętrzne przenoszą nas na zupełnie inny portal, natomiast wewnętrzne – do kategorii strony, na której już się znajdujemy. Treść hiperłącza wskazuje automatom wyszukiwarki Google obszar tematyczny, na który możemy zostać przeniesieni. Loteryjne zwroty traktowane są jako spam.

Dobrą praktyką w strategii linkowania jest umieszczanie w tekście różnych typów kotwic, ze zwróceniem szczególnej uwagi na to, aby w samym hiperłączu znajdowały się wyrażenia kluczowe w odmienionej formie. W strategii sprawdzi się również przysłowie „mniej znaczy więcej”. Algorytm Google zbyt intensywne nasycenie tekstu linkami również potraktuje jako spam.

Przeczytaj także: Linkowanie a treść – co jest ważniejsze?

Anchor texty – podsumowanie

Linkowanie w pozycjonowaniu odgrywa istotną rolę od czasów powstania Google i do tej pory wielu specjalistów SEO skupia uwagę na tym zagadnieniu. Kotwice zarzucone w sposób przypadkowy, nie odnoszące się do poruszanych tematów w artykule lub występujące w zbyt dużych ilościach są traktowane jako spam. Konsekwencją takich praktyk mogą być kary pieniężne i filtry nałożone przez Google.

Wiemy już, co robić, aby anchory były zauważalne przez boty, ale odbiorcami naszych tekstów nie są roboty tylko ludzie  i to dla nich tworzymy. Czytelnicy chętnie klikną, jeżeli będą wiedzieć czego mogą się spodziewać. Na koniec kilka wskazówek przyjaznych ludziom i robotom:

  • Unikaj generycznych anchorów np. kliknij tutaj, więcej informacji znajdziesz pod tym linkiem i kotwic w formie czystego kodu URL;
  • Poinformuj czytelnika, że kliknięcie wywoła reakcję pobrania pliku, koniecznie napisz w jakim formacie zostanie on pobrany;
  • Kropkę umieść na końcu zdania poza treścią linku;
  • Postaraj się stworzyć odpowiednie tło do hiperłącza.

Autor tekstu: Anna Mycka